“Batik”
Mahakarya
Warisan Budaya Indonesia
Batik minangka
salahsatunggaling wujud ekspresi seni tradisi ingkang langkung dinten langkung
ngetonaken maknanipun ing budaya Indonesia. Batik kagolong seni tradisi ingkang
kalebet ekspresi saking kultur kreativitas tiyang kanthi individual utawi
kelompok (kolektif) ingkang lair saking pengalaman manungsa satemah saged
mujudaken sipating diri (kepribadian). Batik ingkang dados karya seni menika boten
namung dipunbiji saking kain ingkang wonten motifipun, wonten hiasan, warni
saha cara anggenipun damel batik ingkang khas, ananging batik menika ugi
ngawrat konsep artistic, ingkang dipundamel boten namung kangge hiasan,
dipuntingali saking kaendahanipun, ananging maknanipun. Ing jaman samenika,
menapa konsep makna menika badhe tetep dipunlestantunaken? Kadospundi ngrembakanipun
Batik menawi dipunjumbuhaken kaliyan owahing jaman ingkang sarwi modern saha
kados pundi anggenipun saged tetep lestantun ngengingi persaingan Batik ing
dunya.
Sejarah ngrembakanipun Batik ing Indonesia menika sejarah warisan utawi
tilaran leluhur saking generasi dhateng generasi. Batik menika asalipun saking
tembung amba ingkang maknanipun nyerat, saha nitik. Lajeng tembung batik inggih
menika cara utawi teknik damel corak ngginakaken canting utawi cap, saha
nyemplungaken kain kanthi ngginakaken bahan perintang warni corak, ingkang
namanipun malam (lilin) ingkang dipunaplikasikaken ing nginggil kain. Batik
kalebet kerajinan ingkang gadhah nilai seni inggil saha sampun dados salah
satunggaling perangan saking budaya Indonesia (Jawa khususipun). Wonten ing
jaman kina, para wanita Jawa ndadosaken ketrampilan batik dados pangupa jiwa,
amargi makarya mbatik menika dados salah satunggaling pakaryan ingkang
eksklusif kangge wanita. Satemah ing pungkasan dipunpanggihaken batik cap
ingkang ndadosaken pakaryan menika boten namung wanita kemawon, ananging para
pria ugi saged ndamel batik. Sejarah damel batik menika langkung caket gayutipun
kaliyan ngrembakanipun karaton Majapahit saha misuwuripun Islam ing pulo Jawa,
lan ugi ngrembaka dumugi karaton-karaton sasampunipun.
Kerajinan batik menika minangka salah satunggaling kerajinan nggambar
ing nginggil kain kangge busana. Ananging misuwuripun batik menika dados symbol
budaya kulawarga ningrat Indonesia jaman rikala semanten. Batik menika
kawiwitan dipundamel namung ing salebeting kraton kemawon, asilipun ugi kangge
busana raja, kulawarga saha para abdi dalem kraton. Ananging, kala semanten
kathah abdinipun ingkang wonten ing jawi kraton, satemah padamelan batik menika
dipundamel ing griya piyambak-piyambak, lan pungkasanipun dados wiyar ing
masarakat, sarta kathah pengrajin batik ingkang katingal. Saking menika dados
kathah owahipun batik , ingkang kawiwitan namung kangge raja lan kulawarga,
samenika dados busana rakyat ingkang langking dipunremeni. Saking rakyat alit,
lembaga pemerintah, sekolah, tiyang kantoran, mahasiswa lan lare-lare.
Batik gadhah ragam corak saha warni
ingkang sekedik, nanging saking kathahipun pedagang asing, dadosaken corak saha
warnanipun owah, amargi dipuncampur kaliyan kabudayan lokalipun. Ing jaman kala
semanten, saben perangan gambar batik menika gadhah nilai filosofi bab
pagesangan. Gadhah makna ingkang boten kaserat ing saben perangan cara damel
batik. Kaendahan batik Indonesia kanthi maneka warni saha motif menika inggih
kathah maknanipun, boten gumun menawi batik menika gadhah daya tarik ingkang
ageng. Boten namung masarakat Indonesia piyambak, turis mancanegari ugi
terpesona dhateng kaendhahanipun. Dipuntambah ugi batik menika minangka seni
kerajinan asta ingkang prosesipun betahaken wekdal ingkang langkung panjang. Saking
wiwtan damel garis lan titi-titik ngginakaken malam panas ing kain ngginakaken
canting serat utawi canting cap.
Pola saha ragam batik, tradisional saha
modern menika gadhah symbol ingkang awrat. Salah satunggal tuladhanipun inggih
menika gayut kaliyan status social, lingkungan masarakat, alam, saha
sejarah. Batik saben daerah menika
gadhah ciri khas ingkang beda-beda, ananging namung wonten kalih jinis batik
ingkang misuwur ing Indonesia, inggih menika batik serat saha batik cap,
dipuntingali saking prosesipun damel.
Kanthi owahing jaman saha teknologi,
satemah bekto kathah owah-owahan, saking sipat, ragam pangginaan, jinis
rancangan ], sarta kualitas batik menika dipuntemtukaken dening iklim saha kawontenan
serat-serat ing mriku. Factor sejarah, perdagangan saha sikap siap masrakat ngengingi
bab enggal saha konsep-konsep enggal. Satemah kangge ngadepi owah saha
ngrembakanipun jaman menika, kita ingkang dados generasi penerus kedah
nglestantunaken budaya lokal ingkang sampun wonten saking jaman kala semanten
tilaran leluhur kita. Sampun ngantos dipun “gembor-gemboraken” batik
kagunganipun Indonesia ananging ugi dipunbuktikaken kaliyan ngginakaken batik
dadso busana, kerajinan asta menawi hiasan sanesipun. menapa maknanipun menawi
hak paten menika boten dipunbuktikaken. Para pendamel batik ugi dipuntuntut
langkung kreatif malih kangge saben motif batik ingkang badhe dipundamel.
Nanging boten sadeg nilaraken unsur budaya utawi makna saking saben coretan ing
nginggil kain. Amargi ing kasunyatan, masarakat namung ngginakaken batik kangge
pantes-pantes tumut owahing jaman ingkang samenika kalaksanan lan ugi
nglestantunaken budaya tanpa mangertos maknanipun, corak, ragam saha jinisipun
batik saking saben batik ingkang dipunangem. Satemah kedah m=ber=tahaken
andharan saha pangertosan ingkang langkung mendlam, supados tiyang menika utawi
masarakat saged tumut nglestantunaken kabudayan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar